9 myter om elbiler

Det finnes mange myter om elbiler. Elektrisitet gir kort rekkevidde, det tar lang tid å lade, og elsystemet vårt vil ikke klare å lade alle biler. Men ikke bekymre deg, vi går gjennom noen myter og finner ut hvordan det egentlig ser ut.

1. Elbiler har ikke lang rekkevidde

Lave temperaturer påvirker ikke rekkevidden like mye som før. Batteriene er videreutviklet og i BMW sine biler kan du forvarme coupéen via appen mens bilen lades. På den måten brukes ikke ekstra strøm til å varme opp bilen mens du kjører, samtidig som batteriet er varmt fra lading. Det betyr også at batteriet ikke trenger å jobbe så hardt fra oppstart, noe som er gunstig for rekkevidden.

I tillegg er for eksempel rekkevidden til BMW i3 opp til 310 km og den fremtidige BMW i4 hele 600 km, noe som er langt over det gjennomsnittlige dagsbehovet. Hvor lang rekkevidde du får vil fremdeles avhenge av hvordan din kjørestil ser ut. Jo mer aggressiv kjøring, desto mer strøm kreves fra batteriet.

2. Det tar lang tid å lade en elbil

Vel, i gjennomsnitt er en bil parkert 23 timer i døgnet, og brukerundersøkelser viser at vi lader bilen vår på samme måte som vi lader mobilene våre; Om nettene når vi sover eller på jobb, dvs. når det er god tid. Timene det tar å lade bilen trenger altså ikke være noe hinder for å kjøpe en ladbar bil.

I tillegg vil elbilen ved hurtigladestasjoner kunne lades til 80% kapasitet på bare 30 minutter.

3. Det finnes ikke nok elektrisitet hvis det bare er elbiler

Det snakkes om at dagens strømnett ikke ville kunne lade alle biler på strøm. Men siden ikke alle bytter til elbil over natten, vil det ikke være noen bekymring.

Elbilen er så energieffektiv at den totale økningen i strømbruk ikke vil være så stor.

4. Elbiler er dyrere enn vanlige biler

Jovisst, kjøpesummen er fortsatt høyere, men utviklingen går raskt, og når etterspørselen øker, vil produksjonen utvikle seg og prisene vil falle. Men allerede nå er det mange økonomiske fordeler med elbil:

  • MVA fritak ut 2020
  • Skattepliktig verdi er lav.
  • Energikostnaden per mil er veldig lav.
  • Elbiler har ikke så stort servicebehov som konvensjonelle biler på grunn av færre bevegelige deler. 

5. Det er ingen kjøreglede i elbiler

Tenk deg at du fjerner forbrenningsmotor, girkasse og transmisjon. Det er mye vekt som forsvinner og gjør bilen lettere. Joda, batteriet i elbilen veier en del, men det er integrert i bilens bunnplate, noe som gir et lavt tyngdepunkt med fantastiske kjøreegenskaper som resultat.

Elbilen har også et jevnt dreiemoment som gjør akselerasjonen både direkte og smidig. Alle hestekrefter kan utnyttes fra starten. Ta for eksempel BMW Concept i4, her får du en toppeffekt på 390 kW (530 hk) og den gjør 0-100 km/t på 4 sekunder.

6. Elbiler på "fuel" er verre enn en bil med fossil bensin eller diesel

Det stemmer ikke. Elbiler er mye mer effektive og utslippene ved bruk er dramatisk mye mindre. Så til og med elbiler fra ikke-fornybare energikilder er bedre enn konvensjonelle biler med bensin eller diesel.

Siden 2017 kjøper BMW også bare elektrisitet produsert fra fornybare kilder. BMW i3 er for eksempel produsert av strøm fra 100% fornybare kilder.

7. Folk som produserer råvarer til batteriet har dårlige arbeidsforhold

Dette er dessverre til en viss grad sant. Det er regioner i verden med dårlige arbeidsforhold, men det finnes alternativer. For eksempel har BMW kontrakter med råvareforhandlere som garanterer en bærekraftig og rettferdig produksjon for alle involverte.

8. Utslipp fra batteriproduksjonen tar bort miljøgevinsten

Det kommer an på. Generelt er det faktisk bedre, men det finnes tilfeller der strømproduksjonen er dårlig. For BMW anvendes bare fornybar energi i produksjonsprosessen.

En viktig faktor for å holde miljøpåvirkningen fra ladbare biler nede, er å sikre at batteriene blir produsert på en klimasmart måte. For to år siden startet BMW et teknisk konsortium med den svenske batterifabrikken Northvolt og den belgiske batteriutvikleren Umicore, hvor målet er å skape en fullt bærekraftig miljøkjede for battericeller – fra produksjon til resirkulering.

9. Batteriet kan ikke gjenvinnes etter bilens levetid

Det stemmer ikke. Når batteriets livssyklus i en BMW er over, kan de brukes som stasjonære energilagringsenheter. Til slutt gjenvinnes cellene og råvarene gjenbrukes.

Som medlem får du mellom 6 og 8% rabatt på kjøp av BMW og Mini, samt rabatter på leasing.