Flere vil bli økonomer - økning på 24,8% Økonomi og administrasjon er det mest populære utdanningsvalget i år, med 24,8 prosents økning fra i fjor blant søkere som har dette...
Praksis i økonomiutdanningen Under Arendalsuka var det mye snakk om livslang læring, men også om praksis. Vi skal lære for livet, eller for våre fagretninger,...
Studielån for voksne: et lite skritt i riktig retning På listen over sikre høsttegn er det lite som slår elgjakt og lekkasjer fra statsbudsjettet. I år foreslås det å gjøre det...
Livslang læring: Hva er poenget? «Jeg tror folk vil le av oss om 20 år og si: Er dere seriøse? Sluttet dere virkelig å studere da dere var 24 år?» Nei, vi vil...
Økonomiglede gir mening – Det er mange flere feller å gå i nå enn tidligere. Men økonomi er faktisk veldig moro, sier Synne Storaas. Hun er en av ti studenter som...
Ny plan for bachelor i økonomi og administrasjon – So what? Hvilke krav skal stilles til siviløkonomutdanningens bachelordel? Hva skal den inneholde og hvordan skal den organiseres? Dette får du vite 13....
Econas 7 punkter for mer etter- og videreutdanning Hva slags kompetanse vi behøver i årene som kommer er vanskelig å spå, men én ting er sikkert: Behovet for omstilling og...
Nytt ekspertutvalg: Lære hele livet Econas styremedlem Javad Mushtaq deltar i det regjeringsoppnevnte ekspertutvalget som skal forberede reformen "Lære hele livet". Målet er...
Rett til permisjon for å ta utdanning Det er viktig at du holder deg faglig oppdatert for å møte kravene til omstilling og kompetanse i arbeidslivet. Men hvilke rettigheter har du...
Unyansert av NOKUT om karaktergivning Econa tok tidlig til orde for å teste ut nasjonale deleksamener i noen utvalgte basisfag på bachelornivå. Vi mener fortsatt at dette er et godt...
Langt liv med kortvarig kunnskap Vi snakker om eldrebølge, og vi snakker om økende omstillingstakt, men tenker vi egentlig over hva kombinasjonen av disse to begrepene betyr?
Ulike eksamensordninger slår urettferdig ut Mange kan nok huske en lærer på barneskolen som alle likte. Man likte henne ikke fordi hun var så snill. Nei, man likte henne fordi hun var...
Vi deltar i VM i kvalitet: Kvalitetskrav må ha konsekvenser Skal vi heve kvaliteten i høyere utdanning, må vi våge å snakke om konsekvenser når kvaliteten viser seg å være for...
Digitalisering – Har du jobb om 10 år? Akademikerne, som Econa er en del av, deltok den 11. januar på toppmøte med statsministeren om problemstillinger knyttet til digitalisering. Vi fikk...
Når kontantene blir borte er det vanskeligere å forstå hva penger er Økonomi bør inn i undervisningen. Både i matematikk, samfunnsfag og historie.
Skolens opplæring i personlig økonomi er for dårlig. Finans Norge støtter Econas funn i undersøkelse. Mangel på kunnskap gir urealistiske forventninger til utbetalinger i pensjon. Mange forstår ikke hvilke konsekvenser dagens disponeringer gir for...
Jobber skal fylles, men også skapes Bekymring over mastersyke reflekterer et gammeldags syn på arbeidsmarkedet.
Vi har ingen mastersyke De siste dagene har vi sett en snodig debatt mellom kommentatorer i Aftenposten og Dagens Næringsliv.
Econas studentundersøkelse 2016 Hvordan opplever våre studentmedlemmer studiehverdagen, og hvilke forventninger har de til arbeidslivet? Svarene finner du i Econas årlige...
Norge må våkne opp, vi er ikke best i klassen Hvis kunnskap skal være den nye oljen, må kvaliteten på høyere utdanning heves. Her er tre forslag.
Nedgang i søkertallene til økonomisk-administrative fag Selv om færre søker seg til økonomisk-administrative fag, er dette den nest mest populære studieretningen. Kun helsefag har flere...
Mastersyken var et sidespor Også høyt utdannede rammes nå av økende ledighet. Det betyr ikke at for mange av oss tar høyere utdannelse.
Utdanning – fornuft eller følelser? Hver vår må mange ungdommer gjøre et valg som vil påvirke dem resten av livet: Skal de studere? Og i så fall hva? Hvilke råd...
I rådmannens økonomistab Sebastian Thommesen Salgado (28) er siviløkonom og har en mastergrad i økonomisk styring og prosjektledelse fra Handelshøgskolen i Kristiansand....
Endring i gradsforskriften – siviløkonomtittelen formaliseres Kunnskapsdepartementet har endret § 70 i gradsforskriften, som regulerer beskyttede titler etter innføringen av Kvalitetsreformen. Endringen...
Dekanmøte: Internasjonalisering og akademisk kvalitet En gang i året samles dekaner og instituttledere ved de norske studiestedene som tilbyr relevante masterutdanninger hos Econa i Oslo. Her utveksler man...
Ny OECD-rapport: Ingen "mastersyke" Ifølge nye tall fra OECD bør Norge heller være bekymret for at for få tar høyere utdanning, ikke at for mange gjør det. Det mener...
Alt er bedre med master. Ny rapport om økonomer i arbeidsmarkedet NIFU (Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning) lanserte nylig en spesialversjon av Kandidatundersøkelsen, som konsentrerer seg...
- Følg opp intensjonene dine Klarer du å følge opp intensjoner og oppnå dine ambisjoner for studietiden?
Sender siviløkonomstudenter til norske bedrifter i Afrika og Asia I høst sender UiA 14 masterstudenter ved siviløkonomutdanningen på praksisopphold ved norske bedrifter i Tanzania, Indonesia og Kina. Oppholdet...
Da klokka klang.. I år begynte nesten 13.000 studenter på et studieprogram i økonomifag. Dette gjør studiet til et at de mest populære studieprogrammene...
Tips før søknadsfristen til Samordna Opptak 15. april går søknadsfristen til høyere utdanning ved Samordna opptak ut. Søknadsprosessen kan virke hektisk både for den som skal...
Hvor forsvinner gründerdrømmen? Er det egentlig utdannelsen eller utdanningsinstitusjonene som sørger for at høyt utdannede foretrekker fast lønn fremfor gründervirksomhet?
NHH strammer inn karakterprakisen Lørdag 24. januar kunne vi lese i landets aviser at NHH nå strammer inn karakterpraksisen på masteroppgavene, og at de vil sette et tak på...
Studentundersøkelsen 2014 Econa gjennomfører årlig en undersøkelse blant studentmedlemmene med spørsmål knyttet til studiehverdagen og forventninger til tiden...
Hvor forsvinner gründerdrømmen? Jeg fullførte våren 2014 en mastergrad i innovasjon og entreprenørskap, og gikk rett ut i jobb. Det store samtaleemne i klassen var nettopp...
Nivå er viktig Endringene i arbeidslivet viser at ansatte må kunne fylle flere funksjoner og omstille seg raskere for å henge med i utviklingen. Denne utviklingen...
Master er ingen sykdom Arbeidsgiverorganisasjonene NHO, Virke, KS og Spekter er 1. juli nok en gang på tokt for å få flere til å velge yrkesfag og færre til...
Master ingen sykdom Arbeidsgiverorganisasjonene NHO, Virke, KS og Spekter er 1. juli nok en gang på tokt for å få flere til å velge yrkesfag og færre til...
Foreleser - se studenten! Beskjeden til foreleserne er klar: god oppfølging av studentene resulterer i høyere karakterer og bedre tilfredshet blant studentene.
Mastersyke er feil diagnose For «mye» utdanning er ikke farlig. Det kan likegodt sees som risikostyring mot et arbeidsliv som blir stadig mer krevende.
Jo, kunnskap har stor verdi Er det fremtidige hovedproblemet for et høykostnadsland som Norge hun som har utdannet seg til lege, økonom eller ingeniør, eller er det han som...
Ikke glem matten! Til deg som snart skal velge utdanning eller som er i gang med et utdanningsløp: Ikke glem matten. God kunnskap i matte og kvantitativ metode forutsettes...
Misforstått om karakterer Det har vært en debatt i DN om at studenter med svakere karaktersnitt enn C ikke bør få tildelt graden sin. Professor Kai A Olsen mener dette,...
Valg av studieretning og veien mot arbeidslivet Personer som er aktive i arbeidslivet og som føler endringer på kroppen hører vi ofte mye om. Enten det er gjennom media eller i diskusjoner,...
Tvilsom økonomprognose Aftenposten skrev 7. januar at SSBs framskriving er at det blir 47.000 for mange med mastergrad i økonomi i 2030. Riktig tall er 38.000, men forsker...
For mange økonomistudier i Norge? Rektorene Tom Colbjørnsen ved BI og Frøystein Gjesdal ved NHH uttalte til DN fredag 6. desember at det store antallet studiesteder i Norge som tilbyr...
Økonomiskolene 2013 I årets studentundersøkelse tok vi for oss spørsmål knyttet til det pedagogiske og faglige tilbudet ved lærestedene i Norge, det...