Er du Econas nye økonomitrener?

Økonomiglede

Første kull med økonomitrenere fra Økonomiglede har nå vært på rundt 25 skolebesøk og undervist for flere hundre ungdomsskoleelever. Nå åpner vi opp for flere økonomitrenere. Har du lyst til å formidle Økonomiglede?

Avisa Nordland, Merete og Tor

Merete Holm og Tor Kristensen underviste på Alstad ungdomsskole i Bodø, 5 april.

Vi ser litt tilbake til Econas aller første trenere.Morten Vigen Kolek og Jesper Indrelid åpnet Økonomiglede bare få dager etter treneropplæringen i februar i år. Første skole til å få besøk var Morellbakken skole i Oslo. 

Morten og Jesper

Assisterende rektor Marit Jensen på Morellbakken med økonomitrenerne Morten og Jesper (t.h.).

Fra premieren har det gått slag i slag. Økonomitrenerne Brede Ask Storhaug og Kristine Røed i Vestfold, hadde lokalmediene i hælene når de underviste en dobbeltklasse på Bugården skole i Sandefjord. Etter dette har de vært ute i ni klasser på i underkant av to måneder.  

Brede Ask StorhaugBrede Ask Storhaug
Brede Ask Storhaug på Bugården skole, foto: NRK Vestfold

Har du lyst til å bli trener?

Til høsten er det klart for neste runde med opplæringsseminar. Dersom du kan tenke deg å bli trener må du delta på opplæringsseminar i Oslo, 22. – 23. september. Vi har plass til 34 motiverte trenere som ser for seg å besøke flere klasser i løpet av året. Alle som er interessert sender en mail til okonomiglede@econa.no innen 15. mai.

Hva sier økonomitrenerne?

“Når man kan stå ved utgangsdøra etter seansen og dele ut kursbevis, og oppleve at de kuleste gutta på bakerste rad tar deg i handa … (trenger vel ikke si noe mer)”. Økonomitrener Brede Ask Storhaug

Det er kjempegøy å undervise i Økonomiglede, kan Kristine Røed fortelle. Jeg var veldig spent første gangen og gruet og gledet meg om hverandre, fortsetter hun. Det er for meg en helt ukjent setting og jeg var veldig spent på hva jeg egentlig gikk til. Men etter at vi kom i gang og fikk dialog med elevene var det bare morsomt. Kristine har nå undervist nærmere 250 elever og forteller at elevene virker veldig interessert i Økonomiglede. De stiller spørsmål og kommer med mange gode ideer under casejobbingen. Jeg blir imponert over hvor godt de resonnerer, avslutter hun.

Økonomitrener Terje Mollestad, til daglig økonomisjef i Egmont, sier det slik, etter å ha undervist nærmere 100 elever:

-Jeg får utfordret meg selv og lærer litt om dagens ungdommer, deres preferanser og utfordringer. Jeg vil absolutt anbefale å bli økonomitrener, det er både lærerikt, morsomt og samfunnsnyttig. I tillegg er det godt å komme ut av sitt vante miljø, møte nye folk og få utfordret seg selv.

Brede Ask Storhaug sier han hadde forventet masse utfordringer når det gjelder manglende ro og tilstedeværelse i en klasseromssituasjon, men erfaringen så langt er at dette treffer midt i blinken. Dette er annerledes, nytt og særdeles relevant. Og da kommer engasjementet frem på en veldig positiv måte, informerer han.

 

På spørsmål om Brede tror elevene får god nok opplæring i økonomi på skolen svarer han dette:

Erfaringen er at økonomi er mer eller mindre helt fraværende i skolen. Paradokset er at dette «faget» fremstår som noe av det mest interessante elevene kan tenke seg. Og når man vet betydningen, så er det noe som ikke henger helt på greip. Econa setter temaet på agendaen, og velger å løfte dette gjennom praktisk handling. Endringsprosesser tar tid og krever kontinuitet. Det er derfor viktig at det vi avdekker gjennom skolebesøkene samles og bidrar i en kraftfull «pakke», som kan gi beslutning om endring i skoleplanene­.

Les mer om Økonomiglede

 

 

 

 

 

Økonomiglede

Econa-medlemmer hjelper ungdom til å ta bedre beslutninger

Økonomiglede

Snøballen ruller for Økonomiglede

Økonomiglede Utdanning

Skolens opplæring i personlig økonomi er for dårlig. Finans Norge støtter Econas funn i undersøkelse.

Økonomiglede Utdanning

Når kontantene blir borte er det vanskeligere å forstå hva penger er