Folkefinansiering – folkefiende eller folkevenn?

Fredag 23. september gikk Econakonferansen 2016 av stabelen. Tema for årets konferanse var crowdfunding - eller folkefinansiering på norsk. Ved hjelp av folkefinansiering kan ildsjeler finansiere ideer vesentlig enklere enn før. Drivkraften er digitalisering, som for delingstjenester som Uber og Airbnb.

481275595

Til nå har folkefinansieringen vokst frem i en tillitsbasert dugnadskultur. Beløpene har vært moderate, og formålet har gjerne vært å støtte det man ser som verdifulle tiltak innen veldedighet og kultursektoren.

Nå ser vi en endring. Det totale markedet vokser kraftig og utgjør nå titalls milliarder på verdensbasis. Samtidig opplever vi en dreining mot at mer kommersielle prosjekter med forventninger til finansiell avkastning også benytter folkefinansiering til kapitalinnhenting.

Dette gir nye muligheter for bedrifter i en oppstartsfase, men også behov for regulering, grundighet og varsomhet. Vi må sørge for at dette ikke blir et smutthull preget av cowboyer og lurendreiere, på bekostning av spennende og nyskapende prosjekter. Det er derfor behov for balanse. På den ene siden må vi ikke regulere så strengt at innovasjonen kveles. På den andre siden må vi ikke glemme hva vi har lært av historien, ikke minst om finansiering.

Econakonferansen 2016 ga deltageren mange interessante tilnærminger til dette.  

Vi fikk først høre Tarjei Heggernes fra Høgskolen i Bergen snakke om aktuelle forretningsmodeller og trender for folkefinansering. Arne Krokan fra NTNU tok for seg folkefinansiering i tosidige markeder – plattformøkonomi og det nye digitale nettsamfunnet, mens Sheil Malde fra Deloitte snakket om hvem investorene er i et generasjonsperspektiv, og hvilken motivasjon og verdier de yngre generasjonene bestitter sammenlignet med tradisjonelle investorer.

Elin Festøy fra Teknopilot lærte oss hva du bør tenke på når du skal kommunisere produktet ditt til potensielle investorer, hvilke grep som fungerer og hva som faller gjennom på Kickstarter, og verdien av en vellykket kampanje.

Kristin Eriksen fra Salvesen & Thams snakket om muligheter og utfordringer fra et gründerståsted, og hva som er positivt og negativt med folkefinansiering. Hun mener blant annet at det er en utmerket måte å få testet en idé eller et produkt på i et marked, og at verdien av markedsføringen i en kampanje skal ikke undervurderes. Alle selskaper og produkter egner seg imidlertid ikke. Ideen/ selskapet bør være enkelt å forstå for å lykkes.

Til slutt fortalte Hans-Erik Lind hvordan Nordea tenker mulighetene i denne finansieringsformen, og utviklingen av sin egen plattform «Nordea Crowdfunding», som straks lanseres i Finland.

Alt i alt en spennende konferanse i tråd med Econas verdier – kompetent, nyttig, modig og engasjert!

Det blir spennende å følge utviklingen fremover. Det er ikke i tvil om at kompetansen til Econas medlemmer kommer til å være svært verdifull når disse tjenestene i fremtiden skal skapes, forbedres – og reguleres.

 

Tirsdag 4. oktober lanseres Magma på tema folkefinansiering med Tarjei Heggernes som fagredaktør. Flere av de andre foreleserne på Econakonferansen har også bidratt med artikler i denne utgaven.