Genial teknologi trenger sin inntektsmodell

I artikkelserien «Beslutningstakerne» ønsker Econa å fortelle hvilke roller økonomer har i virksomheter som står midt inne i de megatrendene som former samfunnet. Først ut er Thomas Wikberg, Vice President og ansvarlig for vestlige markeder i Opera Software AS, som er mest kjent for sine nettlesere.

Opera Software påvirkes av minst to megatrender: På den ene siden teknologiske gjennombrudd og på den andre siden økende velstand i nye land.

Størst i nye markeder

Operas nettlesere har tatt størst markedsandeler i land med liten utbygging av fibernett, hvor internett enten er forholdsvis tregt eller uforholdsmessig dyrt - eller begge deler. “Hemmeligheten” er å komprimere datamengdene og dermed gjøre opplevelsen på internettet både bedre og billigere for forbrukerne.

- Russland, Asia, Afrika og Latin-Amerika er markedene hvor Opera hittil har lykkes best, sier Thomas. På få år har antallet brukere av den norske nettleseren økt fra 100 millioner til 350 millioner, med størst vekst med den mobile nettleseren Opera Mini.

Teknologi søker inntekter

Men hvordan gå fra en populær nettleser til en enda mer lønnsom nettleser og tjene penger på noe som er gratis for brukerne? Dette var den første oppgaven som skulle løses da Thomas begynte i Opera i 2010.

Kjøpekraften vokser raskt i nye markeder - det er et godt utgangspunkt. Mellom teknologi, netthandel og nye markeder har Wikberg og hans kolleger skapt nye inntektsstrømmer for Opera. Opera sine nettlesere gir merkevarer, medier og e-handelsaktører tilgang til millioner av forbrukere. Denne distribusjonen er selve verdien i nettleseren og muliggjør kommersielle partnerskap med mange av de største globale og regionale aktørene som Google, Yahoo, Yandex og Baidu.

Høste fra de største

- Da jeg begynte her, hadde Opera ingen inntekter av betydning fra virksomhet der kunder ledes til de store “supermarkedene” på internett, for eksempel Amazon, eBay og Booking.com. Nå har vi fått på plass en inntektsmodell hvor Opera får en liten andel av hvert kjøp som gjøres via vår nettleser, sier Thomas, samtidig som vi løpende øker og optimaliserer trafikken til våre partnere.

Inntektsstrømmen fra netthandel utgjør i dag snart 1/3 av de totale inntektene selskapet har fra nettlesere. De øvrige inntektene kommer fra de store søkemotorene. Det handler om løpende forbedringer av nettleseren, og om å hjelpe brukerne til å finne relevant innhold. Dette gir en vinn-vinn situasjon for de tre partene: forbrukeren, innholdsleverandøren og for Opera.

- Det har vært mange krevende og interessante møter med nettaktørene som representerer de sterkeste merkevarene på internett. Mest interessant er det å møte mennesker fra ulike verdensdeler, som alle har en ambisjonen om å skape vekst på internett. Deres interesse er å øke trafikken og handelen på sine sider, og trafikken via våre nettlesere står for en helt avgjørende del av veksten.

- Det finnes selvsagt betydelig betalingsvilje når flere aktører beiler om de samme forbrukerne på nettet. Gjennom tjenestene Opera kan tilby, har vi for eksempel hjulpet aktører som eBay og Booking.com til å kunne vokse raskere i nye markeder som Russland og Sør-Amerika, forteller Wikberg.

Tverrfaglig suksess

Wikberg avslutter med å fremheve at denne suksessen er historien om fordelene av at flere fagmiljøer jobber sammen.

- Som økonomer hadde vi ikke kommet særlig langt uten forutsetningene som er skapt av våre dyktige dataingeniører, produkt- og webdesignere, og PR-medarbeidere og markedsførere. Husadvokatenes rolle må heller ikke glemmes. De setter opp kontraktene, og sikrer de immaterielle rettighetene.

Fremover ser Opera til de utviklede vestlige markedene hvor de ønsker å kunne fortsette veksten i brukertall og omsetning. Da er det andre egenskaper ved nettleseren som blir viktige, og som kan fylle behovene til brukerne. Wikberg kan allerede røpe at de nye nettleserne vil få integrerte funksjoner som VPN og blokkering av hastighetshemmende reklame. Det vil gi økt hastighet og mer sikkerhet mot ufrivillig sporing og virusangrep.

- I Europa opplever vi at det er en fordel å fremstå som skandinaviske. Minst like viktig som hastighet er sikkerheten i våre nettlesere. Mange brukere i det vestlige Europa tar sikkerhet og personvern meget alvorlig. Med Opera som deres nettleser, kan de føle seg sikre. Operas nettleser ble i en uavhengig benchmarktest gjort av tyske PCWorld august 2015, scoret som den sikrest nettleseren i markedet. 

Om Opera ASA

Opera er mest kjent for sine nettlesere for PC og mobilenheter. Deres produkter har mer enn 350 millioner forbrukere i hele verden. I tillegg hjelper de annonsører med å nå et målrettet publikum gjennom søsterselskapet Opera Mediaworks. Med sitt annonsenettverk når Opera Mediaworks ut til over 1 milliard mobile forbrukere. Opera leverer også produkter og tjenester til mer enn 120 telekomoperatører verden over, slik at disse kan tilby abonnentene sine en raskere, bedre og mer økonomisk nettverksopplevelse. I skrivende stund er Opera Software AS fortsatt i en prosess med å bli kjøpt opp av et kinesisk konsortium til en pris av 1.2 mrd USD.

Mini-CV for Thomas Wikberg

Utdannet som Diplom Wirtschaftsingeneur ved Karlsruher Institute für Technologie (1994) og hadde sin første jobb i Gemini Consulting/Cap Gemini (1994-2001). Han gikk deretter til Orkla Media, som etter hvert ble til Mecom. Der hadde han ulike lederstillinger til utgangen av 2008; den siste perioden med vekt på å bygge nye inntektsstrømmer. Et kort stopp som leder av et nystartet mobilselskap, førte ham så til Opera Software fra 2010, hvor han i dag er ansatt som VP for Western Markets.

Thomas

  • Er gift og har en sønn på 16 år som for tiden går på high school i Florida.
  • Bor på Husebyåsen i Oslo, men ofte på reise og på hytta i Hedalen.
  • Aktiv konkurransesvømmer, trener 3-4 ganger i uka, deltar i EM-Masters i London i 2016.
  • Utdannet Diplom Wirtschaftingeneur fra Karlsruhe, Tyskland. Det er tilsvarende IndØk fra NTNU, fordi han ville ha det beste fra begge feltene innen økonomi og ingeniørfag. Valgte fagretningen “Unternehmensplanung”, som var en slags forløper til entreprenørskap.
  • En typisk arbeidsdag inneholder mange møter med forskjellige teams og ledergruppen i Opera for å koordinere framdrift og stake ut nye ideer og prosjekter. Det blir mange e-poster og Skype-samtaler med kolleger i utlandet. Det viktigste er å følge opp kollegaer og se til at de har de nødvendige forutsetningene for å kunne lykkes med sine oppgaver. Han er også mye på reise til partnere, messer og konferanser for å fange opp nye forretningsmuligheter.

 

BeslutningstakerneI artikkelserien «Beslutningstakerne» forteller medlemmer av Econa hvilken rolle de har i virksomheter som står overfor megatrender som teknologisk utvikling, klima, fremveksten av nye økonomier, urbanisering og demografiske endringer. Og hvordan de påvirker beslutninger som får stor betydning for bedriften og samfunnet. Les om flere beslutningstakere.