Har du en dipp på jobben?

Du har jobbet noen år, du vet hva du holder på med, det kan være helt OK eller bare sånn passe. Du står opp hver dag og går på jobben, på jobben, på jobben. Og ganske sakte kommer den snikende følelsen: Var dette det hele? Selve livet?

Lei av jobben? Ta grep med Econas 5 tips!

Jobb-blues kan dukke opp tidlig i karrieren, midtveis eller mot slutten. Den kan arte seg som en liten dipp som varer en uke eller to – eller som en lengre, grå periode. Du kjeder deg, du er rastløs og finleser jobbannonser. Bakom ligger en deprimerende tanke: Du burde ha satset på noe helt annet.

Ikke trekk den konklusjonen med en gang. Pust med magen og si til deg selv: Dette er helt normalt. Å finne en jobb eller et arbeidsliv som passer våre ønsker og behov er en av livets store utfordringer – og er ikke gjort en gang for alle.

Og kanskje skal det ikke heller være det. Du endrer deg. Verden endrer seg. Derfor er det både naturlig og nødvendig at du med jevne mellomrom spør deg selv: Er jeg der jeg ønsker å være? I dag, om 3 år og om 10 år?

 «Å ta grep om karrieren din, er å ta grep om alle de hverdagene som utgjør livet ditt.»

 Selvsagt er det er en fordel om du stiller deg selv disse spørsmålene før du havner i jobb-blues. Ledere legger nemlig merke til medarbeidere som går fra å være motiverte og høyt presterende til den slappere varianten som kommer sent, går tidlig og åpenbart kjeder seg på avdelingsmøtet. Det inntrykket vil ikke bare påvirke dine muligheter der du er, men også lederens referanse om deg for fremtidige jobber.

Ideelt sett tar du grep om arbeidslivet ditt i god tid før du opplever hverdagene som kjedelige. Men livet er ikke ideelt. Jobb-blues kan bare plutselig komme – og må håndteres. Gjør du det på rette måten, kan mismotet faktisk gi deg et løft.

  1. SETT AV TID. Ta signalene om at du ikke har det bra på alvor. Innse at følelser er et språk som prøver å fortelle deg noe. Sett av tid for å tenke gjennom arbeidslivet ditt.

  2. VÆR ÆRLIG OG KONKRET. Legg symptomene under lupen. Gjør et ærlig forsøk på å finne ut hvor det butter. Er det sjefen, lønnen eller arbeidsoppgavene det er noe galt med? Eller er du bare lei av å sitte i åpent landskap? Hva må til for at du skal bli mer tilfreds?

  3. SKRIV DET NED. Skriv ned symptomer og refleksjoner. Ta også med det du er fornøyd med. Vi glemmer lett alt som er bra, men det er en del av bildet. Sluttproduktet blir en «tilstandsrapport» om deg og jobben din. Bare ment for deg selv.

  4. TILGI DEG SELV. For mye tenking kan fort bli mye selvkritikk. Ikke pisk deg selv for valg du har tatt eller sjanser du har latt gå fra deg. Vi er der vi er. Nå skal vi videre.

  5. LEGG DET BORT. Legg vekk «tilstandsrapporten» i minimum tre uker. Ta den frem igjen og vurder: Stemmer det du har skrevet med hvordan du opplever jobben din i dag?

Kanskje var jobb-bluesen din bare et lite virus som nå er gått over. Du har det faktisk ganske bra der du er…

Eller kanskje har den festet seg, og det går mer og mer opp for deg at du må gjøre noe. Det kan være alt fra å ta en prat med lederen din og be om mer utfordrende arbeidsoppgaver, til å skifte jobb, videreutdanne deg eller starte for deg selv. Så fort du tar en avgjørelse, vil jobb-bluesen komme i bakgrunnen, og du blir opptatt av å få til det du har bestemt deg for.

Noen endringer vil kreve tid og energi for å gjennomføre. Husk bare at å ta grep om karrieren din, er å ta grep om alle de hverdagene som utgjør livet ditt. Det er få prosjekter som er viktigere enn det. Lykke til!

Lisa Wade er en erfaren konsulent innen leder- og organisasjonsutvikling og driver firmaet Lisa Wade AS, www.lisawade.no. Hun lager podkasten Snakk om jobb!, har skrevet flere bøker om ledelse, medarbeiderskap og karriere og er aktuell med onlinekurset «Ta grep om karrieren din».