Hjernen bak

Møt Econamedlem Morten Jørgensen, hjernen bak Econas nye visjon: Bedre beslutninger. Hver dag.

Alle som har jobbet med visjonsformuleringer vet hvor krevende dette kan være. Det er spørsmål om å finne de rette ordene, ord som betyr noe, som vil bli husket og som gir kraft og energi til hva det egentlig dreier seg om. 

Econa besluttet en ny strategiplan i 2016, med ny visjon, misjon og verdier. En omfattende prosess med mange meninger og diskusjoner, spesielt rundt visjon og verdier.

Etter at mange ideer var kastet frem og tilbake fra internt og eksternt hold, kan Econas medlemmer være spesielt fornøyd med at det var en av deres egne som er hjernen bak visjonen: Bedre beslutninger. Hver dag.

Morten Jørgensen artFor Morten Jørgensen (46), organisasjonssjef i Varanger Kraft og medlem av Econas lønns- og arbeidsutvalg, slo visjonen da han satt på flyet på vei til Alta. Etter at administrerende direktør Tom Bolstad inviterte Morten til å bli med i prosjektgruppen for å komme opp med visjonsformuleringer som kunne gjenspeile foreningens status og mål for fremtiden, var det søvnløse netter og kverning rundt visjonen til Econa.

-For meg er det vesentlig at visjonen skal mobilisere, ha energi og gi kraft og uttrykke essensen i hva man jobber med. Det er en lek med ord som har noe dypt alvorlig i seg, sier Morten.

Vadsøværingen har vært medlem i Econa siden han ble uteksaminert ved NHH i 1994. Nå representerer han privatansatte medlemmer i Lønns- og arbeidsutvalget (tidligere KIA). Han var med under Econas navneendring og den forrige strategien.

-Jeg klarte ikke å knekke nøtten med den forrige visjonen. Det er mange ord som mange bedrifter har med i sine visjonsformuleringer og som sikkert er riktige og viktig å ha med. For meg ble det litt for «konsulentaktig», ord som ledelse, samfunn, verdiskaping osv. Jeg kjente meg ikke helt igjen, det ble et eneste stort gjesp. Ingen ord som gav meg kraft og energi og motivasjon. Dette plagde meg litt, er vi nødt til å være så kjedelige? Men jeg hadde samtidig ingen bedre forslag heller. Ikke før flyturen mellom Oslo og Alta, da jeg  leste Kahnemanns «Tenke fort og langsomt». Om hjernesystemer som jobber parallelt og mot hverandre og beslutningspsykologi. Da slo det meg at det er jo beslutninger vi driver med. Hver dag. Hele livet.

-Er det ikke beslutninger som forener oss økonomer. Vi produserer beslutningsgrunnlag, tar beslutninger og stiller opp med vår kompetanse for å ta beslutninger. Det er rett og slett kjernen av den fagkombinasjonen vi har og den samfunnspåvirkningen vi bedriver. Jeg opplever at «Bedre beslutninger. Hver dag.» fungerer. Det er tusen ting vi økonomer ikke er, men vi er i full grad beslutningstakere, eller sitter veldig nær der beslutninger tas. Det er det som er vårt samfunnsoppdrag, enten arbeidsredskapet vårt er økonomifag og Excel ark, eller ledelse og kunnskap om menneskelig adferd.

Morten avslutter med at visjonen er noe vi går på jobb og gjør gang etter gang. Det er vårt daglige bidrag, noe som aldri avsluttes. Vi raffinerer oppgaven med egne ferdigheter gjennom et helt arbeidsliv, et evigvarende prosjekt, som skal gjøre at vi tar bedre beslutninger. Hver dag.