Hvem er du som jobbsøker?

Det er tre avgjørende ting du må vite før du begynner å søke: Hva du kan, hva du vil og hvem du er. Du kan starte denne prosessen når som helst, men dess tidligere du starter, desto bedre grunnlag har du for en vellykket jobbsøkerprosess.

Kartlegg deg selv som jobbsøker

Når du skal søke jobb, ser du ikke bare etter et sted du vil få betalt for å sitte ved et skrivebord og jobbe med tall. Stillingen skal passe til dine kvalifikasjoner, interesser, personlige egenskaper og fremtidsplaner. Og du er bare halve regnestykket; i tillegg til å finne en stilling som passer deg, skal du også være den kandidaten som best innfrir ønsker og behov.

I denne prosessen er det alfa og omega at du er bevisst hvem du er som jobbsøker. Derfor sier vi at jobbsøkerprosessen starter med en bevisstgjøringsprosess.

Å gå gjennom en bevisstgjøringsprosess vil hjelpe deg å unngå mange typiske jobbsøkerfeil:

  • Søke på stillinger du ikke er kvalifisert til
  • Starte en karriere i et felt du ikke vil trives i
  • Overse gylne muligheter fordi du tror du ikke er kvalifisert
  • Undervurdere kompetansen din
  • Overvurdere kompetansen din
  • Ikke vite hvordan du skal prate om egenskapene, erfaringene og talentene dine

Hva kan du?

Når du leser stillingsannonser, vil du finne lange lister med kompetansekrav, ønskede kvalifikasjoner og personlige egenskaper. Det er som om de alle leter etter en superhelt. Om du leter etter en jobb der du innfrir alle ønskene, blir du nok fort motløs. Det kan være lett å glemme at arbeidsgivere ser etter det et menneske, ikke en maskin.

I tillegg er vi opplært til å tenke veldig statisk om hva vi kan og ikke kan. Men mennesker tilegner seg egenskaper på mange måter, ikke bare gjennom formell utdannelse og jobb. Gjennomfører du en ærlig kompetanseanalyse av deg selv, kan det derfor fort hende du oppdager at du innfrir flere av punktene på ønskelista enn du tror.

Dette er ikke den eneste fordelen med å gå gjennom en bevisstgjøringsprosess som dette og utføre en kompetanseanalyse. Det hjelper deg også å utvikle et språk for å snakke om dine egne styrker og svakheter, forbereder deg til jobbintervju og gjør deg mer bevisst bredden av kunnskap og ferdigheter du har tilegnet deg.

Overførbar kunnskap

Kanskje synes du det er vanskelig å sette fingeren på hvilke ferdigheter du faktisk har, og hvordan den er relevant for en stillingsutlysning som – ved første øyekast – spør om noe helt annet. Da er det viktig å huske at du har mye overførbar kunnskap.

Vi liker å bruke eksempelet med en deltidsstilling i barnehage. Kanskje føler du denne stillingen ikke har hjulpet deg på veien mot drømmejobben som revisor, men vi sier: Tvert imot! Hva lærte du i den stillingen? Sannsynligvis fikk du utvikle samarbeidsevne, kommunikasjonsferdigheter, pedagogiske egenskaper, kreativ tenkning og empati.

Om du ikke innfrir den nøyaktige ordlyden i stillingsannonsen basert på utdanningsløpet ditt, er det likevel verdt å ta en nærmere titt på hvilke harde og myke ferdigheter du har tilegnet deg på annet vis. I mange tilfeller vil de overlappe og løpe i parallell til det stillingsbeskrivelsen spør etter.

Du trenger ikke å være redd for å tenke kreativt når det kommer til hvordan du innfrir punktene i en stillingsannonse – arbeidsgivere ser etter arbeidstakere med den riktige kunnskapen, og vil som oftest være mindre opptatt av hvor den kommer fra.

Når du analyserer hvilke ferdigheter du har, er det derfor viktig at du ikke undervurderer hvilke erfaringer du kan bygge på. Undervisning, kurs, verv, fritidsaktiviteter, hobbyer og aktiviteter – alt som har gjort deg til den du er vil være relevant for hvilke egenskaper du har.

Se også Jobbsøking: Analyse av harde og myke ferdigheter 

Econa er foreningen for høyt utdannede og studenter innen økonomi og administrasjon. Er du ikke medlem? Sjekk medlemstilbudene og  meld deg inn i dag!