Hvordan bli rekruttert fra LinkedIn?

Sosiale medier og sosiale nettverk blir stadig viktigere i rekrutteringsprosesser. Bruken er variert, ved at arbeidsgiver lyser ut stillinger på finn.no eller gjennom Facebook, sjekker dine spor på nett via google eller aktivt bruker LinkedIn som rekrutteringsverktøy. Du som arbeidstaker får derimot tilgang til et nærmest utømmelig arbeidsmarked, der du raskere og enklere kan få den informasjonen du trenger, posisjonere deg selv og komme i kontakt med fremtidige arbeidsgivere. Sosiale nettverk gir derfor synlighet til både bedriften og til deg.

Men det er én plattform som alltid brukes til headhunting av bedriftene, nemlig LinkedIn. Her finner du stillingsutlysning med spesielle kompetanse- eller utdanningskrav. Bedriften ønsker å nå en klart definert målgruppe, som ofte for erfarne og høyt utdannede søkere. Her er også HR-personell, rekrutteringsagenter og hodejegere aktive. Målet er både arbeidstakere som aktivt søker ny jobb, men gjennom LinkedIn er det også mulig å vekke interesse hos de som for øyeblikket ikke er på utkikk etter ny jobb.

Vi har derfor samlet de beste tipsene til hvordan du, som aspirerende leder, kan bruke LinkedIn til å få jobben du har lyst på!

Tips fra hodejeger i Mercuri Urval, Per Erik Henriksen:

  • Vær aktiv: lik og del artikler, oppdateringer eller statuser du synes er spennende. Du kan også skrive eller dele egenprodusert materiale som er relevant for din karriere. Dette gjør at profilen din blir «aktiv» og kommer lengre opp på søkelisten til rekrutterer.
  • Kort sagt: jo mer aktivitet på LinkedIn, jo mer synlig blir du!
  • Ta kontakt med rekrutterer/hodejegere som du ser har vært inne på profilen din. Send en kort melding som for eksempel: «Hei, jeg ser du har vært inne på profilen min. Er det en spesiell jobb eller kompetanse du rekrutterer til?».
  • Er du virkelig utadvendt, kan du invitere rekrutterer på en kaffe/lunsj – men det bør ha et mål eller mening.
  • Gjør deg selv tilgjengelig. Profilen din må kjapt vise en oversikt over hvem du er og hva du er interessert i.

Tips fra Econas karriererådgivere:

  • Heldigvis er det mange som bruker LinkedIn i Norge, men ikke så mange som er veldig gode på det. Har du en oppdatert, profesjonell profil som selger, kan du få mye gratis, rett og slett fordi det ikke er så mange av dem.
  • Profilen din må vise: den du er, din faglige kompetanse og hvilke erfaringer du har, men også dine «myke», ikke-faglige verdier og ferdigheter.
  • Sørg for at du har et stort, men også riktig, nettverk. Du bør ha de relevante menneskene fra den bransjen som er relevant for deg.
  • Det er veldig lavterskel å komme i kontakt med mennesker på LinkedIn. Du kan enten legge dem til etter felles situasjoner/møter – eller kun hvis du synes de er interessante. Men send med en personlig melding uansett!
  • Kjenner du ikke noen personlig, er det ikke noe problem å likevel knytte kontakt. Send en personlig melding som forklarer hvorfor du ønsker å ha denne personen i nettverket ditt. Er hun ekspert på et felt du interesserer deg for, legger hun ut spennende artikler eller jobber hun der du ønsker å jobbe?
  • Hvis du først er på LinkedIn, så bør du tørre å bruke det og alle mulighetene det gir deg!
  • Har noen vært inne på profilen din, kan du gjerne følge opp ved å sende dem en hyggelig melding med forespørsel om videre kontakt.
  • Det er i hovedsak én måte som gjør deg synlig i søk: nemlig «overskriften», som ligger rett under navnet ditt. Her bør du: nevne din fagkompetanse, ulike fagtermer eller begreper og hva du jobber med. Eventuell ledererfaring bør også inn her. Her bør du ikke: skrive hva du vil jobbe med, eller enda verre: «på jakt etter nye utfordringer». Dette gir deg ingen treff på profilen din!
  • Bruk «sammendrag» smart: det er samme om det er en sammenhengende tekst eller punkter, men det må vise dine nøkkelkvalifikasjoner. Hvilken lederstil har du? Få frem ledererfaringer, understillinger og relevante detaljer.
  • Resultater er det alltid lurt å vise til, uansett.
  • Du må være tydelig på hva du kan. Rekrutterere leter ofte etter en spesifikk kompetanse, og det kan være deg – hvis de får vite det!

Nysgjerrig på å lære mer? Econa arrangerer jevnlig LinkedIn-kurs og tilbyr personlig rådgivning for medlemmer.

Tips og råd fra artikler i Magma:

Kom deg tidlig på LinkedIn og Å være eller ikke være – på LinkedIn. Korte og konkrete tips til hvordan du bygger din profil!

Rekruttering og sosiale medier. Denne artikkelen belyser hvordan og når sosiale medier kan brukes i rekrutteringsprosessen og undersøker hvilke fordeler og ulemper dette kan medføre, både for arbeidstakere og for arbeidsgivere. Den viser til flere uutnyttede muligheter og gir anbefalinger for hvordan disse kan realiseres.

Rekruttering gjennom sosiale medier – velsignelse eller forbannelse? Artikkelen diskuterer ulike sosiale medier og hvordan de kan brukes til rekruttering. Den bruker norske virksomheter som eksempler og bakgrunn. Den viser at digitalisering av rekrutteringsarbeidet sparer tid og penger, og er særlig egnet for å skreddersy utlysninger til spesielle målgrupper.