Lean Startup - avmystifisert

Moteordet i norske innovasjonskretser om dagen virker å være Lean Startup. Gründere, så vel som forretningsutviklere og akademikere, danner menigheten som finner frelse i metoden. Lean Startup er imidlertid verken religion eller hokus pokus.

Ingen elsker å slenge om seg med vanskelige ord og begreper som oss konsulenter. Vi skal jo tross alt helst kunne noe som ikke du kan selv. Om Lean Startup har du kanskje hørt oss si at metoden kombinerer prinsipper fra Lean Manufacturing, Agile Development og Action Research for å sikre product-market fit gjennom validert læring fra iterative hypotesebaserte eksperimenter.

Dette er egentlig Lean Startup

Utgangspunktet er at du har en idé. Tusenkronersspørsmålet er om den er god eller ikke. Du skriver ned hvordan ideen fungerer for de som leverer den, og for de som skal kjøpe den. Så erkjenner du at det du har skrevet ikke er annet enn antakelser. Du vet jo faktisk ikke om din måte å gjøre det på faktisk virker ute i markedet. I teamet har dere ment og synset frem og tilbake, men ingen av dere vet egentlig. Kanskje dere har spurt noen mulige kunder også, men de vet faktisk ikke de heller. Vi snakker jo ofte om ideer kundene verken har sett, brukt eller trengt før.

Kort fortalt er Lean Startup en metode som hjelper deg å bevege deg fra å tro mot å vite.

Prøving og feiling (og prøving igjen)

Ser du bort fra den glansete innpakningen, bidrar Lean Startup egentlig med lite nytt. Metoden kombinerer verktøy basert på et tankesett som innovative bedrifter har brukt lenge, men noe må jo også barnet hete. Det aller mest sentrale i metoden er læring gjennom eksperimentering. Folkelig sagt, så prøver du ut ulike sider av ideene dine i praksis. I eksperimentene tilstrebes det å få kundene til å gjøre noe, fremfor å bare mene noe. Folk mener og sier så mye rart, det er mye mer verdifullt å få frem handling enn ord. Poenget er å gjøre dette så tidlig som mulig og i så liten skala som mulig, før du går hardt ut i markedet. På den måten kan du få bekreftet at du er inne på noe, før du bruker masse tid og ressurser på å lage noe som ingen vil ha.

Denne prøvingen og feilingen skal du gjøre igjen og igjen på én hypotese av gangen. Til slutt vil du være såpass sikker i din sak at du kan gå tøffere ut i markedet med høyere sannsynlighet for å lykkes.

For ordens skyld, helt sikker blir du aldri. Nye ideer innebærer alltid en viss risiko.Lean startupLean startupLean startup

Ikke la deg lure

Lean Startup-metoden er i teorien forlokkende enkel. I praksis snakker vi imidlertid om godt gammeldags hardt arbeid! Å utforme og gjennomføre gode eksperimenter er vanskelig og krever trening over tid. For større virksomheter utfordrer tankesettet og verktøyene fra Lean Startup en rekke konvensjoner, prosesser og retningslinjer.

Det er ingen snarveier, så bare brett opp ermene!

Det er, dessverre, heller ikke slik at Lean Startup garanterer suksess. Nye ideer er alltid risikable og de fleste av dem har kanskje ikke livets rett? Sånn er det nå en gang med innovasjon. Fordelen med metoden er at du kan finne ut dette så tidlig som mulig så du ikke kaster bort tid og penger på ideer uten potensial.

Ta likevel med deg et par ting

Et litt kritisk blikk til tross, det er ikke helt uten grunn at Lean Startup har fått vind i seilene. Herved forhåpentligvis avmystifisert, men dog med noen gode prinsipper for deg som jobber med innovasjon:

1) Så prøv det da vel!

Med nye ideer følger alltid usikkerhet. Beveg deg fra synsing og tro mot fakta og viten ved å prøve ut ideene i praksis så tidlig som mulig. Husk at handling slår ord ned i støvlene!

2) Kom deg ut av kontoret

Å se hva kundene faktisk gjør der ute er noe av den mest verdifulle innsikten du kan skaffe deg. Lag et eksperiment, len deg tilbake og se hva som skjer. Det gir deg reell kundeinnsikt.

3) Investér litt og lær mye

Med selv enkle eksperimenter kan du lære en hel masse! Selv om mange av antakelsene dine skulle vise seg å være feil, er også dette verdifullt! Du har nettopp lært hva som ikke fungerer! All læring gir deg en pekepinn på veien videre.

4) Hold det enkelt

Er du usikker på om ideen er utviklet tilstrekkelig nok til å teste på kunder? Det er meningen at du skal være litt flau over prototypen eller produktet du vil prøve ut. Ta det med ro, perfeksjoneringen kommer du til tidsnok.

 

Relaterte artikler

14.11.2018
Fremtidens økonom
15.10.2016
Utfordreren