MOOC: Toppuniversiteter tilbyr gratis nettkurs

Selv om du nylig leverte masteroppgaven er det alltid lurt med litt faglig påfyll. Enten det er jobben som stiller nye krav til kunnskap eller du bare ønsker å holde deg oppdatert. Kanskje har du nysgjerrig på om du skal bytte fagfelt? Nå kan du ta kurs ved internasjonale toppuniversiteter direkte fra hjemmekontoret – helt gratis.

MOOC, står for Massive Online Open Course, og er digitale kurs, fag eller hele utdanninger som kan følges via nettet. De har ikke begrensning i deltakerantall og sjeldent krav til forkunnskaper. Dette gir deg muligheten til å følge forelesninger fra øverste hylle, helt gratis fra din egen stue eller hjemmekontor.

Dette er en ypperlig mulighet nå til å bytte ut netflix med noe du ønsker å lære mer om, enten det er finans, markedsføring eller kanskje noe helt nytt som et kurs i programmering eller psykologi. Mulighetene her er mange, og MOOC består tradisjonelt av kursmateriell som filmer, diskusjonsforum, leselister etc. Noen av kursene har en egenandel, men de aller fleste er gratis. Dette kan være enkeltstående kurs eller fag som gir studiepoeng og inngår i en grad. Disse vil ofte kreve en innleveringsoppgave eller annen eksamen. Dog vil dette gjøre seg godt som litt ekstra pynt på CV-en!

Se listen under for hvilke alternativ som du syntes virker interessant.

Ledelsesfag 

Lean og Six Sigma gult belte fra Technische Universität München

I dette kurset får du kunnskap i hvordan du kan bruke Six Sigma-metoden i ditt daglige arbeid. På kurset lærer du hvordan du kan identifisere problemer og hvordan du kan vurdere hva slags påvirkning prosessforbedrende tiltak kan ha i din organisasjon.

Mini-master program med MBA-pensum fra University System of Maryland

I dette kurset vil du få nyttig innsikt fra blant annet strategifaget, finans og ledelse. 

AI for ledere fra Babson College

I dette kurset får du grunnleggende innsikt i hvordan AI kan påvirke din bedrift og bransje. 

Bli en mer effektiv leder med The University of Queensland

Kurset gir innsikt i ulike måter du kan øke din egen effektivitet som leder på. 

Digital transformasjon med BCG at the University of Virginia 

I dette kurset får du mer innsikt i hva digital transformasjon er og hvordan du kan transformere egen organisasjon.

Organisasjonsanalyse med Stanford University

Organisasjoner fungerer på mange ulike måter.  På dette kurset får du verktøy og metoder for å analysere egen organisasjon slik at du kan påvirke best mulig. 

Finans 

Introduksjon til FinTech fra University of Hong Kong

I dette kurset får du grunnleggende kunnskap om hvilke innovasjoner som så langt finnes innenfor FinTech. Du vil også få kunnskap om teknologien og reguleringer som driver endringene som finans opplever. 

Atferdsøkonomi med Duke University 

Hver enkelt av oss tar mange avgjørelser hver dag. I dette kurset får du nyttig innsikt i atferdsøkonomi som tar den beste kunnskapen fra økonomifaget og psykologifaget.

Analyse og Innsikt  

Markedsanalyse fra Columbia University 

I dette kurset får du kunnskap om hvordan du kan bygge kvantitative modeller som kan brukes for å vurdere effekten av markedstiltak. 

Markedsanalyse fra The University of California, Berkeley  

I dette kurset får du innsikt i hvordan du kan lage konkurrentanalyser og markedssegmenter. 

Mini-masterprogram i statistikk og analyse fra Massachusetts Institute of Technology (MIT)

I denne mini-masteren får du nyttig innsikt i statistikk, analyse, stordata og maskinlæring. Du vil lære mer om hvordan du kan bli mer datadrevet. 

Statistikk og analyse med Rice University  

I dette kurset lærer du hvordan du kan bygge analysemodeller som du kan bruke i egen organisasjon. 

Algoritmer med Stanford University 

I dette kurset får du nyttig innsikt i hvordan algoritmer fungerer. 

Mini-master program i analyseverktøy fra Georgia Institute of Technology 

I dette programmet lærer du grunnleggende modeller og metoder for å utføre datadrevne analyser i din virksomhet. Du får innsikt i verktøy som R, Python og SQL.  

Analyse og visualisering i Excel med Microsoft

I dette kurset får du nyttig kunnskap om hvordan du kan bruke Excel for å samle inn, analysere og visualisere data.

Markedsføring

Hvordan tar egentlig forbrukere avgjørelser og hva kan vi lære fra nevrovitenskapen?

Introduksjon nevromarkedsføring med Copenhagen Business School 

Nevromarkedsføring Copenhagen Business School

Personlig – selvledelse – karriere 

Lær hvordan kan du bli mer fornøyd i jobben du har i dag med The University of California, Berkeley 

I dette kurset får du du innsikt i hvorfor det er viktig å være fornøyd med jobben du har og hvordan du kan bli mer fornøyd. 

Kurs i retorikk med Harvard University 

I dette kurset får du kunnskap om hvordan du kan overbevise andre med skrift eller tale. 

Kreativ tenkning med Imperial College London 

I dette kurset lærer du ulike verktøy og teknikker som kan hjelpe deg med å bli bedre på problemløsning og øke egen kreativitet. 

Hvordan kan du bli mer ansettbar med The University of Queensland 

I dette kurset kan du lære mer om hvordan du kan avdekke egenskaper og markedsføre dem for potensielle arbeidsgivere.  

Forhandlinger med Yale University 

I dette kurset lærer du hvordan du kan bli en bedre forhandler. 

Bærekraft 

Sirkulærøkonomi Lund University 

I dette kurset lærer du mer om sirkulærøkonomi og hvordan du kan tenke gjenbruk i en større skala.  

Strategi og bærekraft med IESE Business School

I dette kurset får du mer innsikt i hvordan du kan tenke bærekraft i et mer strategisk og langsiktig perspektiv. 

Entreprenørskap 

Hvordan drive en bedrift med Babson College

Drømmer du om å starte opp en egen virksomhet? I dette kurset får du grunnleggende kunnskap om oppstart og drift av start-ups. 

Digitale forretningsmodeller med Lund universitet 

I dette kurset får du innsikt i ulike digitale forretningsmodeller.  

Mini-master program i AI fra Columbia University 

I dette kurset lærer du mer om hvordan AI påvirker din bedrift og bransje.

 

Ikke medlem? Her er ti gode grunner for medlemskap.

Econa er foreningen for økonomer og økonomistudenter.