Norske kunders sendebud i Microsoft

Siviløkonom Kristine Hofer Næss er direktør for kunde- og partneropplevelser i Microsoft, som i flere tiår har vært blant de definerende selskapene innen teknologiske gjennombrudd.

Kristine Hofer Næss

Kunden er kommet i posisjon

Den digitale utviklingen har bidratt til en stor økning i tilgang og deling av informasjon, og forskningen viser at det kreves 12 gode kundeopplevelser for å veie opp for en dårlig. Sammen med en intensivert konkurransesituasjon gjør det at kundenes tilfredshet med produktene og tjenestene de bruker blir stadig viktigere.

Det gjør det helt essensielt med god innsikt i hva kundene synes, god kundeservice, økt intern kompetanse og gode prosesser for kundehåndtering. Dette er siviløkonom Kristine Hofer Næss’ ansvar i Microsoft Norge.

Finstiller kundeopplevelsen

Verdiøkningen til en leverandør som Microsoft ligger i dag i enda større grad å kunne bidra med ny innsikt og utfordre, samt vise kundene hvordan de kan jobbe bedre og mer effektivt.

- Når vi sier kundeopplevelser mener vi opplevelsen til sluttkunde så vel som de tusenvis av partnerne som Microsoft har. Vi inkluderer kundereisen fra interesse til bruk. Og vi tenker også på at kundene skal få fullt utbytte av funksjonalitet og alle mulighetene som finnes i våre produkter, enten det er Kinect i bruk på operasjonssalen, Big Data-analyse for å forutsi slitasje i oljeproduksjonen, eller rett og slett hvordan elever og lærere jobber sammen på skolene, sier Kristine Hofer Næss.

- "Customer Obsession" er et av moteordene som brukes i mange bransjer om viktigheten av fornyet kundefokus, og for meg er det et begrep som faktisk gir veldig stor mening i hverdagen. Jeg er en del av et team som er kundenes aktive ambassadører inn i en teknologisk orientert organisasjon. Vi skal aldri slippe av syne at kundens ultimate verdi ved å bruke våre produkter og løsninger er å sette dem i stand til å gjøre mer, og vinne i deres markeder.

Internasjonalt samarbeid og internasjonal bakgrunn

- Og så er det viktig å understreke at vi ikke finner opp hjulet på ny i Norge hver gang. De aller fleste roller i Microsoft finnes i nesten alle land, og inkluderer derfor svært mye internasjonalt samarbeid. Jeg har spesielt stort utbytte av å samarbeide med kolleger i Norden og nordvest i Europa, men vi deler også gode ideer og erfaringer over hele verden, og er i kontakt nesten daglig. Det å kunne jobbe internasjonalt er svært viktig for meg, og var en av grunnene til at jeg både valgte Microsoft og å ta siviløkonomstudiet i St. Gallen.

Økonomi og teknologi - hånd i hånd

- Siviløkonomstudiet i St. Gallen var veldig praksisnært, og jeg satt særlig pris på samarbeidet med næringslivet under masterstudiet, med workshops, foredrag og bedriftsbesøk, samt at det var krav om ulike internships. Med fordypning i IT management fikk jeg både den økonomisk basisen, kombinert med teknologiledelse.

- Jeg kan virkelig anbefale alle siviløkonomer å jobbe i teknologi-bransjen, både fordi teknologi, digitalisering og data er den nye oljen, med alle de spennende mulighetene det gir, inkludert fleksibiliteten knyttet til når og hvor du jobber fra. Og det er nok en av grunnene til at Microsoft i flere år har ligget i toppen på Norges beste arbeidsplasser, samt rangeres som en svært attraktiv arbeidsplass blant økonomistudentene.

 

Mini-CV for Kristine Hofer Næss

Næss har jobbet i Microsoft i ulike roller siden hun var ferdig utdannet siviløkonom ved University of St. Gallen (HSG) i Sveits i 2003. Siden januar 2014 har hun vært direktør for Kunde- og partneropplevelse. Hun bor i Oslo sammen med sin Østerrikske mann, som hun møtte under studietiden i Sveits, og to barn i skolealder. De er naturlig nok glade i å besøke familie og venner rundt om i Europa, og bruker mye tid på ski om vinteren. Næss bruker i tillegg mye av fritiden sin på Oda-Nettverk, Norges største nettverk for kvinner i IKT-bransjen med over 6000 medlemmer, som hun var en av initiativtagerne og grunnleggerne av i 2005. Nettverket jobber med å styrke mangfoldet i IKT-bransjen, synliggjøre rollemodeller og bidra til flere kvinner både i bransjen generelt og i ledende stillinger.

Om Microsoft

Microsoft er verdens største selskap innen programvare, mest kjent for kontorverktøyene i Office-pakken, operativsystemet Windows, nettleseren Internet Explorer/Edge, Skype og epostprogrammet Outlook. Skytjenester og -produkter er i økende grad viktig, der de mest kjente mervarene inkluderer Azure og Office365. Selskapet ble etablert av Bill Gates og Paul Allen i 1975, og de har i dag sitt hovedkontor i Redmond i delstaten Washington, USA. Rundt 500 av selskapets 120.000 ansatte jobber i Norge.

 

BeslutningstakerneI artikkelserien «Beslutningstakerne» forteller medlemmer av Econa hvilken rolle de har i virksomheter som står overfor megatrender som teknologisk utvikling, klima, fremveksten av nye økonomier, urbanisering og demografiske endringer. Og hvordan de påvirker beslutninger som får stor betydning for bedriften og samfunnet. Les om flere beslutningstakere.