Nytt år, nye muligheter

Men hva er egentlig mulighetene mine? Hvem kan fortelle meg noe om hvilke valg jeg har, og hva mine valg faktisk betyr for fremtiden?

Når du går på ungdomsskolen, har du sannsynligvis relativt liten mening om hva du ønsker å jobbe med i dine vel 50 aktive arbeidsår. Allerede her er vi nødt til å ta et valg. Så velger majoriteten et studiespesialiserende program, ofte fordi dette er trygt. Vi begynner deretter på videregående og skal etter ett år her begynne å velge fag. Disse fagene har en reell betydning for fremtiden din, og etter min erfaring er rådgivningsmulighetene og informasjonen rundt disse fagene nærmest ikke-eksisterende. Jeg valgte selv realfag, mest fordi det var kult, og møtte fysikken, som var helt totalt feil for meg – så jeg endte med å måtte ta opp andre fag som privatist i andre klasse på videre­gående skole for å få greie karakterer. Men for hva? Jeg ante jo ikke hva jeg ønsket å bli. Etter dette fikk jeg time med rådgiver på skolen for å kartlegge fag til tredje klasse – og for å se på videre muligheter. Denne personen sa, uten noen som helst forkunnskap om mine interesser, personlighet eller verdier, at jeg burde ta faget «historie og filosofi». Åpenbart fordi faget manglet elever, og ikke nødvendigvis fordi dette var noe for meg. Poenget med denne livshistorien er at det er en reell mangel på informasjon og rådgivning i ungdomsskolen og videregående skole.

Så blir du en vakker dag student, etter på ett eller annet vis å ha klart å innhente nok informasjon om et studie til at det virker interessant. Selv går jeg nå siste året på bachelor og driver i disse dager med å undersøke mine mastermuligheter. Her støter vi på samme problem. Skolen du går på, har rådgivere, men disse har kun informasjon om masterprogrammene på egen skole. Det finnes ikke, etter min viten, et sted der en kan rådføre seg om videre utdanning generelt.

I dagens Norge, som er så opptatt av etter- og videreutdanning, synes jeg det er veldig merkelig at det ikke finnes et uavhengig organ en kan henvende seg til som har informasjon om muligheter på skoler i Norge og i utlandet. Det bør være mer informasjon om ettervirkninger av valgfag, hvilken høyskole eller hvilket universitet du går på, hvilken bredde du velger å ta, og hvordan dette påvirker videre utdanning og jobbmuligheter.

I 2012 kom det fram at hele 31,2 prosent av de som begynte på en treårig bachelorutdanning i Norge, hadde falt fra innen våren 2015 1. Her er det noe som ikke stemmer.

Jeg kunne godt tenke meg å vite hvilke fag jeg bør ta for å ha best mulig sjanse til å oppnå det jeg drømmer om å jobbe med. Hvilke fag jeg bør legge inn en ekstra liten innsats i, fordi det faktisk betyr noe å kunne teorien i dette faget. Hvilke fag jeg bør velge som valgfag under bacheloren min, for å kunne komme inn på den skolen jeg ønsker i fremtiden, eller for å sikre at jeg i alle fall ikke lukker potensielle dører ved å ta dårlige, uopplyste valg mens jeg studerer.