Økonom for de store ambisjoner

Lars Erik Grønntun vil bruke økonomikunnskapene til å bygge vekst. Forvaltning får andre ta seg av.

Grønntun ledet sin egen startup Gambit hele veien til globalt konsern med totalt 80 selskaper i 50 ulike land. Da han hoppet av karusellen i fjor, var det for å bytte til en som går enda fortere, den norske vekstraketten Kahoot!.

– Skal jeg være helt ærlig, så har nok ambisjoner alltid drevet meg. Men ikke bare egne ambisjoner, det er vel så mye et ønske om at de selskapene jeg er i, skal lykkes. At de skal vinne nye kunder, vokse mer enn bransjen, rekruttere de aller smarteste folkene, og skape gode overskudd. Min erfaring er at ambisjoner mobiliserer kraft i hele teamet. Det er jo mye mer morsomt å være med på et lag som lykkes – og som vil noe, sier han.

– Jeg opplever nok meg selv mer som en bygger enn som forvalter. Det å forvalte og administrere er i seg selv viktig, men for meg personlig så kjeder meg ganske fort hvis det ikke er ambisjoner om å bygge noe på toppen av det som er der, er han til.

Vekst i «China speed»

50-åringen forklarer for eksempel at beslutningen om å gå fra Hill+Knowlton Strategies til Kahoot! i fjor handlet vel så mye om de profesjonelle mulighetene som gleden over å slippe ukentlige flyturer til og fra førstnevnte selskaps New York-kontor.

– Å være med å styre et globalt konsern var veldig spennende og enormt lærerikt, men det minnet også om en russisk Matrjosjka-dukke – hvor det alltid er et nytt lag innenfor dette, og man kommer på et vis aldri helt i mål. Det er selskaper i selskaper i selskaper og mange lag å styre gjennom. Jeg følte dessuten at jeg hadde gjort alt det jeg kunne gjøre. Da (Kahoot!-sjef) Eilert Hanoa spurte meg om å ta del i noe helt annet, merket jeg at Kahoot! var supermotiverende. Det er et virkelig globalt selskap både i kundemasse og ansatte, som «just happens to be from Norway» – og jeg kan sitte med hånden på rattet sammen med et superdyktig team og kjøre med «China speed», sier han, og utdyper:

– Vi har hypervekst, lanserer nye produkter, gjør nye oppkjøp og virkelig bygger hele tiden. Det føles som å jobbe i hundeår. Det er bare 10 måneder siden jeg begynte, men det har allerede skjedd mer i Kahoot! enn det gjorde på mange år i de andre selskapene jeg har vært i. Det er forfriskende – og kanskje litt utslitende, innrømmer han.

Les inspirerende historier fra andre økonomer her

Økonom som plan B

At Lars Erik Grønntun ble en suksessfull bedriftsleder, skyldes ingen strategisk plan. Snarere tvert imot. Som FpU-formann, først rådgiver i finanskomiteen på Stortinget for FrP og senere medlem av stortingsgruppa, var planen hans å drive med politikk.

At han i stedet endte med å starte kommunikasjonsbyrået Gambit, var et resultat av Frp-landsmøtet i 1994, som fikk både Grønntun og de fleste andre liberale Frp-erne til å forsvinne ut av politikken.

– Gambit var et eksempel på at nød lærer naken kvinne å spinne. Men da det først skjedde, slo nok den ambisiøse delen av meg inn. Jeg hadde så intenst lyst til å lykkes med den oppstarten, sier han.

Mest nytte av erfaringen

Som politiker, gründer, global toppleder og nå COO i et techeventyr, har Grønntun mer erfaring enn formalkompetanse fra de aller fleste fasetter av økonomifaget:

I finanskomiteen og i politikken handlet det om makroøkonomi. Oppstarten med Gambit var omtrent så mikro som du får det, med fullt fokus på å få endene til å møtes hver måned, nærmest fra hånd til munn i en krevende første oppstartstid. Da selskapet noen år etter ble kjøpt opp av PR-kjempen Hill+Knowlton hvor han rykket opp til stadig større oppgaver, lærte han om konserndrift og kompleksitet, skalering internasjonalt og å drive ledelse innenfor et børsnotert selskap.

I Kahoot! bryner han seg på en helt annen forretningsmodell, hvor innsatsfaktoren ikke bare er menneskene som i konsulentbransjen, men mer teknologi og produkter – med de mulighetene det gir for det han kaller «ultra-skalerbar» vekst.

I første kvartal av 2021, rapporterte selskapet for eksempel nesten 200 prosent vekst.

– Jeg kunne definitivt ikke gjort det jeg gjør nå, rett fra skolebenken. Samtidig er jeg ydmyk. Jeg er i en helt ny industri, og har rett og slett måttet tørre å hoppe, og å kaste meg på en ny læringskurve, begynner han.

– Min erfaring er uansett at hvert selskap er unikt. Generell kompetanse er nyttig, men forskjellene er store og man må forstå hvert case helt ned i bunn. Likevel gir utdanningen nyttige verktøy til å analysere og angripe selskapene og utfordringene, i tillegg til at den gir begrepsapparatet du trenger. Du kan kanskje si at du lærer økonomenes esperanto, analyserer han.

 

Navn:Lars Erik Grønntun

Chief Operating Officer og Chief Marketing Officer i Kahoot!

Alder: 50

Studiested: BI, UIO

Utdanning/grad: Master i ledelse

Erfaring og tidligere jobber: Formann i FpU, gründer av Gambit, europasjef og senere global president for Hill+Knowlton

Les flere inspirerende historier på #JegErØkonom