Slik gjør vi det her!

August er over og september kom dundrende inn på en mandag. For mange har august vært den første jobbmåneden i «ordentlig jobb». Kanskje du har begynt å komme til rette i det åpne kontorlandskapet og har fått fast plass i kantinen. Men har du også tatt deg til rette? Har du også tatt plass?

25- åringene har inntatt kontoret nyutdannet og nyklipt med ny garderobe og nye ideer. Det kan på noen virke skremmende, og mange presser på dem et fadderopplegg som skriker: SÅNN GJØR VI DET HER. Slike fadderordninger skal både være et sosialt opplegg for å bli bedre kjent, men også et opplegg for å bli kjent med rutiner, handlingsplaner og etikette på arbeidsplassen. Så hvorfor er det da slik at man ansetter 25- åringene med nye ideer og tanker når de ikke blir oppfordret til å formidle og forandre?

«Hvis man utfordrer det etablerte, så får man også veldig mye kritikk», hevdet Anita Krohn Traaseth i et intervju med Dagens Næringsliv. Det er viktig at det etablerte blir rokket opp ved og dyttet litt på, for akkurat dette er grunnleggende for innovasjon. Innovasjon er livsviktig for nye bedrifter, etablerte eller ikke. Innovasjon i arbeidsmetodikk, møtekultur, personalseminarer og lunsjtider. Alt må rokkes ved, det må utfordres, og om nødvendig endres. Krohn Traaseth er uredd i sitt møte med det gjengrodde, og det er nok derfor hun er mange unge håpefulles store idol.

Noen hevder at alt var bedre før, og kan fnyse av at de unge i dag ikke engang vet hva rulletobakk er eller at blyant og kassett har en naturlig sammenheng. Men hva er det vi vet som ikke dere vet? Og hva kan vi lære av hverandre?  «Slik gjør vi det her» burde gi deg mareritt om du sitter som administrerende direktør i en bedrift som ikke gjør det som forventet. Hva med å oppfordre 25- åringene som har sittet i åpent kontorlandskap i en måneds tid til å rope ut: «Slik burde vi gjøre det her!»