Artikkel

Bli bedre på de vanskelige samtalene

Hvordan tar du opp det som er vanskelig – uten å ødelegge relasjonen? Denne artikkelen fra Handelshøyskolen BI viser hvordan ledere kan håndtere krevende samtaler på en måte som fremmer læring, tillit og varig endring.

Les mer

Pris

Gratis

Partner

BI Executive

Type

Artikkel

Fagområde

  • Ledelse

Læringsmål

Orientert

Varighet

8 minutter

Å ta opp utfordringer på en konstruktiv måte er en av lederens viktigste ferdigheter – og ofte en av de vanskeligste. Forskning fra Handelshøyskolen BI viser at selv ledere med opplæring i kommunikasjon lett faller tilbake til gamle mønstre, hvor samtalene ender i forsvar, misforståelser og manglende forbedring.

Gjennom metoden Open-to-Learning™ (OTL) lærer du hvordan du kan kombinere ærlighet og nysgjerrighet i samtaler som handler om endring. Metoden bygger på sju konkrete handlinger – fra å legge frem egne synspunkt og utforske andres tenkning, til å etablere felles forståelse og handlingsplaner.

Artikkelen gir innsikt i

  • hvorfor krevende samtaler ofte går galt

  • hvordan verdier og antakelser styrer kommunikasjon

  • hvordan du kan bruke OTL™-metoden til å bygge tillit og læring i praksis

  • hvorfor genuin interesse og refleksjon er nøkkelen til varig endring

Ved å forstå og endre egne kommunikasjonsmønstre kan du redusere konflikter, styrke samarbeid og utvikle både deg selv og teamet ditt.

Relevante kurs