Slik starter du en Econa-gruppe på jobben
Hvis dere er to eller flere Econa-medlemmer i virksomheten, kan dere starte en Econa-gruppe og få mer innflytelse, støtte i krevende situasjoner og et sterkt faglig fellesskap. Her får du vite hvordan du går frem, og hvordan Econa støtter deg hele veien – fra første kontakt til etablert gruppe.

Hva er en Econa-gruppe?
En Econa-gruppe er en lokal bedriftsgruppe for Econa-medlemmer i samme bedrift i privat sektor. Econa-gruppens styre representerer medlemmene overfor arbeidsgiver og jobber for medbestemmelse, faglig utvikling og gode arbeidsvilkår.
Dette kan en Econa-gruppe gjøre for deg:
- Bidra til bedre lønnsforhandlinger på vegne av medlemmene.
- Være et bindeledd mellom ansatte og ledelsen.
- Sørge for sterkere medbestemmelse og innflytelse på arbeidsplassen i krevende situasjoner, slik som arbeidsmiljø, nedbemanning og omstilling.
- Skape et faglig og sosialt fellesskap.
- Bidra til trygghet og støtte for medlemmene.
Sjekk om det allerede er en Econa-gruppe på arbeidsplassen din her.
Hvordan starter jeg en Econa-gruppe?
Dersom det ikke allerede finnes en Econa-gruppe på din arbeidsplass kan dere starte en dersom dere er to eller flere Econa-medlemmer (minimum tre i Finans Norge og NHO). Dette er de fire stegene for å starte en gruppe.
-
Ta kontakt med Econa
Start med å kontakte bedriftsgruppeteamet i Econa. Vi gir deg oversikt over Econa-medlemmene som jobber i virksomheten din, og veileder deg videre i prosessen.
-
Sjekk interessen blant kollegaer og informer ledelsen
Snakk med kollegaene dine for å finne ut om flere ønsker å starte en Econa-gruppe. Du bør også informere ledelsen om initiativet. Jobber du i en virksomhet i privat sektor utenfor Finans Norge og NHO, anbefaler vi å kontakte arbeidsgiver tidlig for å høre om de er positive til at Econa etablerer seg som fagforening på arbeidsplassen.
Vi anbefaler å holde et informasjonsmøte for Econa-medlemmene i virksomheten. Econa sentralt kan bistå med å arrangere møtet, som typisk vil inneholde:
- hva en Econa-gruppe er
- hva rollen som tillitsvalgt innebærer
- hva medlemmene får ut av en gruppe
Et informasjonsmøte senker terskelen for å bli tillitsvalgt og gjør det enklere å engasjere andre.
-
Hold stiftelsesmøte og velg tillitsvalgte
Dersom det er interesse for bedriftsgruppe i din bedrift og det er tillitsvalgte som har meldt seg, vil Econa kunne bistå med stiftelsesmøte. På stiftelsesmøtet velges et styre/tillitsvalgte på 1-3 personer og eventuelle varamedlemmer. Det fastsettes også vedtekter for bedriftsgruppen.
-
Kom i gang – med støtte fra oss
Etter opprettelsen følger vi opp de tillitsvalgte med nødvendig opplæring og tilgang til medlemsinformasjon. Vi støtter dere også med
- hjelp til oppstart av medlemsmøter og kommunikasjon av disse
- hjelp til oppstart av styremøter
- eventuelle samarbeid med andre Akademiker-foreninger i virksomheten
- rådgivning i kontakt med HR og ledelse
- opplæring for tillitsvalgte
- maler, materiell og kursing ved behov
- råd til vervekampanjer og medlemsmøter
- foredrag og kurs om ønskelig
Hva kan vi gjøre hvis vi ønsker tariffavtale eller medbestemmelse?
I de fleste virksomheter kan Econa hjelpe med
- å gjøre gjeldende tariffavtale (særlig i NHO/Finans Norge)
- å søke medbestemmelse etter arbeidsmiljøloven kap. 8
- å føre dialog med arbeidsgiver om anerkjennelse av gruppen
Vi hjelper dere med veien videre, uansett hvilken sektor dere tilhører.
Generelle tips
Vi anbefaler å forsøke å rekruttere flere Econa-medlemmer i virksomheten og få Econa-medlemmer til å registrere riktig arbeidsgiver på econa.no.
Tips til vervingen: Slik kan du som tillitsvalgt rekruttere flere medlemmer.
Klar til å sette i gang?
Vi står klare til å hjelpe! Ta kontakt med Econa-gruppeteamet for å komme i gang.