Slik starter du en Econa-gruppe på jobben

Hvis dere er to eller flere Econa-medlemmer i virksomheten, kan dere starte en Econa-gruppe og få mer innflytelse, støtte i krevende situasjoner og et sterkt faglig fellesskap. Her får du vite hvordan du går frem, og hvordan Econa støtter deg hele veien – fra første kontakt til etablert gruppe.

Kollegaer i godt samarbeid på kontoret – illustrasjon av hvordan man kan starte en lokal Econa-gruppe.

Hva er en Econa-gruppe?

En Econa-gruppe er en lokal bedriftsgruppe for Econa-medlemmer i samme bedrift i privat sektor. Econa-gruppens styre representerer medlemmene overfor arbeidsgiver og jobber for medbestemmelse, faglig utvikling og gode arbeidsvilkår.

Dette kan en Econa-gruppe gjøre for deg:

  • Bidra til bedre lønnsforhandlinger på vegne av medlemmene.
  • Være et bindeledd mellom ansatte og ledelsen.
  • Sørge for sterkere medbestemmelse og innflytelse på arbeidsplassen i krevende situasjoner, slik som arbeidsmiljø, nedbemanning og omstilling.
  • Skape et faglig og sosialt fellesskap.
  • Bidra til trygghet og støtte for medlemmene.

Sjekk om det allerede er en Econa-gruppe på arbeidsplassen din her.

Hvordan starter jeg en Econa-gruppe?

Dersom det ikke allerede finnes en Econa-gruppe på din arbeidsplass kan dere starte en dersom dere er to eller flere Econa-medlemmer (minimum tre i Finans Norge og NHO). Dette er de fire stegene for å starte en gruppe.

  1. Ta kontakt med Econa

Start med å kontakte bedriftsgruppeteamet i Econa. Vi gir deg oversikt over Econa-medlemmene som jobber i virksomheten din, og veileder deg videre i prosessen.

  1. Sjekk interessen blant kollegaer og informer ledelsen

Snakk med kollegaene dine for å finne ut om flere ønsker å starte en Econa-gruppe. Du bør også informere ledelsen om initiativet. Jobber du i en virksomhet i privat sektor utenfor Finans Norge og NHO, anbefaler vi å kontakte arbeidsgiver tidlig for å høre om de er positive til at Econa etablerer seg som fagforening på arbeidsplassen.

Vi anbefaler å holde et informasjonsmøte for Econa-medlemmene i virksomheten. Econa sentralt kan bistå med å arrangere møtet, som typisk vil inneholde:

  • hva en Econa-gruppe er
  • hva rollen som tillitsvalgt innebærer
  • hva medlemmene får ut av en gruppe

Et informasjonsmøte senker terskelen for å bli tillitsvalgt og gjør det enklere å engasjere andre. 

  1. Hold stiftelsesmøte og velg tillitsvalgte

Dersom det er interesse for bedriftsgruppe i din bedrift og det er tillitsvalgte som har meldt seg, vil Econa kunne bistå med stiftelsesmøte. På stiftelsesmøtet velges et styre/tillitsvalgte på 1-3 personer og eventuelle varamedlemmer. Det fastsettes også vedtekter for bedriftsgruppen.

  1. Kom i gang – med støtte fra oss

Etter opprettelsen følger vi opp de tillitsvalgte med nødvendig opplæring og tilgang til medlemsinformasjon. Vi støtter dere også med

  • hjelp til oppstart av medlemsmøter og kommunikasjon av disse
  • hjelp til oppstart av styremøter
  • eventuelle samarbeid med andre Akademiker-foreninger i virksomheten
  • rådgivning i kontakt med HR og ledelse
  • opplæring for tillitsvalgte
  • maler, materiell og kursing ved behov
  • råd til vervekampanjer og medlemsmøter
  • foredrag og kurs om ønskelig

Hva kan vi gjøre hvis vi ønsker tariffavtale eller medbestemmelse?

I de fleste virksomheter kan Econa hjelpe med

  • å gjøre gjeldende tariffavtale (særlig i NHO/Finans Norge)
  • å søke medbestemmelse etter arbeidsmiljøloven kap. 8
  • å føre dialog med arbeidsgiver om anerkjennelse av gruppen

Vi hjelper dere med veien videre, uansett hvilken sektor dere tilhører.

Generelle tips

Vi anbefaler å forsøke å rekruttere flere Econa-medlemmer i virksomheten og få Econa-medlemmer til å registrere riktig arbeidsgiver på econa.no. 

Tips til vervingen: Slik kan du som tillitsvalgt rekruttere flere medlemmer.

Klar til å sette i gang?

Vi står klare til å hjelpe! Ta kontakt med Econa-gruppeteamet for å komme i gang.