Menneske og merkevare
Hvor går grensen mellom å være strategisk tydelig og å være seg selv?

Å VÆRE ELLER LATE SOM Ikke bli så strategisk på egne vegne at du mister deg selv, råder adm. direktør Nina Riibe i Econa.
Foto: Simon Follin, Unsplash
Nina Riibe, administrerende direktør i Econa.
Foto: Ronja Sagstuen LarsenAv og til får jeg spørsmålet: Hvordan lykkes man egentlig på LinkedIn? Svaret mitt er både enkelt og vanskelig på samme tid: Du må først finne ut hvem du vil være – og så stå for det.
Da jeg for noen år siden begynte å bruke LinkedIn mer aktivt, bestemte jeg meg for én ting: Jeg skulle være meg selv. På godt og vondt. Ikke altfor privat, men heller ikke så glattpolert at det ikke fantes spor av menneske bak ordene. Jeg ville gi litt av meg selv, og samtidig bruke stemmen min til å løfte frem det som er viktig for Econa og for økonomene vi representerer.
Det betyr at jeg ikke skriver om alt jeg er opptatt av privat, men det jeg skriver om, er jeg opptatt av. Andre velger kanskje en strammere og mer forretningsmessig stil, og opplever at det fungerer utmerket. For meg har det vært avgjørende å være personlig.
Det store spørsmålet
Det er ikke alltid jeg treffer blink. Noen ganger hender det at jeg skriver om noe jeg tror vil få mye oppmerksomhet, men så går det under radaren. Og det kan være fint, det også. Jeg får realitetsorientert meg litt: Kanskje dette ikke oppleves så viktig der ute akkurat nå likevel. Andre ganger skjer det motsatte.
Slik er det å legge hodet på blokka: Noen ganger bommer du. Men det er også derfor stemmen oppleves ekte.
For i bunn og grunn handler merkevarebygging om å svare på det samme spørsmålet: Hva er vi løsningen på? Det gjelder Econa like mye som Meny, Adidas eller en enkeltperson som vil bruke synlighet til å bygge karriere. Hvis ingen vet hva du står for, eller kan identifisere seg med verdiene dine, spiller det liten rolle hvor flott logoen eller hvor elegant språket ditt er.
Tillit og taktikk
I Econa har vi jobbet hardt med merkevarebyggingen slik at flere skal få vite hva og hvem vi er, og vi har bygget vår posisjon langs fire akser: den kommersielle aktøren som gir medlemmene fordeler, den faglige aktøren som hjelper medlemmene med å utvikle seg, nettverksbyggeren som sørger for at våre medlemmer aldri står alene, og samfunnsaktøren som sørger for at økonomenes stemme blir hørt.
Når jeg skriver på LinkedIn, er det alltid forankret i dette fundamentet. Som leder av en politisk nøytral organisasjon kan jeg ikke være partipolitisk. Men jeg kan mene noe om klimasaken, fordi den er relevant for og påvirker oss alle. Jeg kan mene noe om geopolitikk, fordi Norge er en liten, åpen økonomi. Og jeg kan bidra til å nyansere bildet av økonomer og vise at de ikke bare er opptatt av debet og kredit, men av bærekraftig samfunnsutvikling i samtiden og fremtiden.
Så hvordan lykkes du på LinkedIn, og hvor går grensen mellom å være strategisk og å være deg selv?
For meg går den der troverdigheten står på spill. Jeg kan ikke mene noe jeg ikke selv står for, og jeg kan ikke late som om jeg er noe annet enn det jeg er. Samtidig må jeg velge bort. Jeg skriver ikke om alt jeg er opptatt av privat, men om det som gir mening for Econa og for økonomene vi representerer.
Det er kanskje nettopp i dette spennet – mellom strategi og personlighet – at stemmen får kraft. Når budskapet både er gjenkjennelig og ekte, bygger det tillit. Og tillit er viktig – for både mennesker og merkevarer.