Kontrolltiltak på arbeidsplassen
Kontroll og overvåking av ansatte handler i hovedsak om to motstridende interesser på arbeidsplassen: arbeidsgiverens ønske om og behov for kontrolltiltak, og arbeidstakerens arbeidsmiljø og personverninteresser. Når er det greit å iverksette kontrolltiltak på arbeidsplassen?
Arbeidsmiljøloven oppstiller vilkår for å kunne iverksette kontrolltiltak og angir krav til prosedyrer for å gjennomføre kontrolltiltaket. For opplysninger som samles inn og behandles i forbindelse med kontrolltiltaket gjelder personopplysningslovens bestemmelser.
Hva er kontrolltiltak?
Kontrolltiltak i arbeidslivet kan dreie seg om en rekke forskjellig forhold – fra fysisk kontroll til teknologisk overvåking. Fysisk kontroll kan være alt fra kontroll av vesker til rusmiddeltesting eller andre helseundersøkelser. Mest utbredt er likevel ulike former for elektronisk overvåking.
Vilkårene for å iverksette kontrolltiltak
For å kunne iverksette kontrolltiltak på arbeidsplassen må visse vilkår være oppfylt:
- Tiltaket må være saklig begrunnet i virksomhetens forhold og det må ikke innebære en uforholdsmessig belastning for arbeidstaker(ne) som omfattes av tiltaket. Dette innebærer at det må foretas en konkret risikovurdering med tanke på de ansattes personvern og eventuelle negative arbeidsmiljømessige konsekvenser.
- Kontrolltiltaket må også oppfylle et krav om forholdsmessighet for å være lovlig. Formålet med kontrolltiltaket må stå i forhold til konsekvensene tiltaket har for arbeidstakerne. I vurderingen av forholdsmessigheten må man se samlet på alle kontrolltiltakene i virksomheten. Det er derfor ikke tilstrekkelig å vurdere hvert kontrolltiltak isolert.
Det må også sees hen til formålet med tiltaket, kontrollens art, gjennomføringen og hvilke konsekvenser kontrolltiltaket medfører for arbeidstakerne. Det er lavere terskel for at et kontrolltiltak anses som uforholdsmessig dersom det gjør inngrep i arbeidstakernes personlige integritet, privatliv o.l. Motsetningsvis vil det kreves mer for at mindre inngripende kontrolltiltak som f.eks. adgangskontroll til arbeidsplassen, vil anses som uforholdsmessig.
Ta kontakt med Econas advokater!
Som medlem kan du være sikker på at vi passer på dine rettigheter i arbeidslivet.
Arbeidsgivers plikt til å drøfte, informere om og evaluere tiltaket
Før arbeidsgiver iverksetter et kontrolltiltak i virksomheten må tiltaket og gjennomføringen av det drøftes med arbeidstakerne eller en representant for disse, f.eks. en tillitsvalgt. Drøftelsene må også omhandle behovet for tiltaket.
Dersom det ikke gjennomføres drøftelser før tiltaket iverksettes, betyr ikke dette at tiltaket automatisk blir ulovlig. Drøftelser betyr heller ikke at det gjelder noe krav om enighet mellom arbeidsgiver og arbeidstakeren og/eller tillitsvalgte.
Videre må arbeidsgiver også informere alle arbeidstakerne som omfattes av tiltaket. Arbeidstakerne skal få informasjon om formål, praktiske konsekvenser og sannsynlig varighet av kontrolltiltaket. Er det nødvendig med mer informasjon om tiltaket utover dette, må arbeidsgiver gi ytterligere informasjon.
Arbeidsgiver skal jevnlig vurdere behovet for kontrolltiltakene som er iverksatt i virksomheten sammen med representanten for arbeidstakerne. Dette skal gjøres for å sikre at det fortsatt er behov for tiltaket. Dersom det ikke lenger er behov for kontrolltiltaket i virksomheten skal det avsluttes.
Særlig inngripende kontrolltiltak
Enkelte kontrolltiltak som er særlig inngripende overfor arbeidstakernes personlige integritet eller privatliv krever hjemmel i lov eller forskrift for at de skal være lovlig. Dette er kontrolltiltak som innebærer innhenting av helseopplysninger ved ansettelse, medisinske undersøkelser, innsyn i e-postkassen og kameraovervåking.
Kontakt oss
Har du opplevd at det innføres kontrolltiltak på din arbeidsplass uten at du har fått informasjon om det? Eller opplever du at arbeidsgiveren din har innført kontrolltiltak som oppleves uforholdsmessig inngripende? Ta kontakt med advokatene i Econa for veiledning i saken.